Què et motiva a fer exercici ?

Has jurat que aquest any serà diferent. Aquest serà el teu any: correràs 5 km, perdràs els quilos que vols treure’t i tornaràs a posar-te els teus texans preferits una altra vegada. Sigui quin sigui el teu objectiu, has decidit que aquest és el teu moment.

Però si res canvia, res canvia. Per tant, si estàs realment preparat/ada per fer un canvi, hauràs de canviar la teva estratègia. No et preocupis – no estàs sol/a. Et proposem els millors mètodes des de la psicologia, que et portaran de la meta a la realitat.

Torna a definir els teus objectius d’exercici

Primer de tot, si t’estàs preguntant ‘com puc estar motivat/da’, ja estàs perdut/ada. La motivació no dura – tan aviat com quedis “baldat/ada” al primer entrenament, la motivació se’n va.

En lloc d’això, és molt important tenir una imatge clara de quina vols que sigui la teva identitat. No n’hi ha prou en dir ‘vull posar-me en forma’. ‘Vull ser una persona sana’ en canvi, és un sentiment més potent.

Després, què fa una persona sana ? Com actua ? Faré servir la meva amiga d’exemple. Ella abans anava al gimnàs, feia running i també va fer ioga durant uns anys. Però no va ser fins que va tornar a connectar amb l’entrenament a l’aire lliure, que va trobar la seva identitat. ‘Es una persona que li agrada estar a l’aire lliure i veure natura, així doncs, va triar fer exercici outdoor’. ‘M’encanta l’ambient que es genera en aquests entorns i em sento que sòc jo’.
Però quan les adversitats apareixen, mal temps, pluja, calor,.. com inevitablement passa, hem d’estar disposats a sostenir-los, al servei dels nostres objectius. Es absurd creure que no serà incòmode ni molest, per tant, és suggerible que acceptem el repte i sapiguem que ho podem fer i que ho superarem.

Enfoca’t en com et farà sentir fer exercici

Quan es tracta de recompenses, el que sentim després d’entrenar és una recompensa suficient. Ara bé, si ets de les persones que necessites obtenir una altra recompensa (més material potser), procura que aquesta no estigui relacionada amb el menjar. Millor que sigui regalar-te per exemple una nova peça de roba d’entrenament, enlloc d’un àpat al teu restaurant preferit. Privar-se d’una cosa per després recompensar-se amb aquesta, mai tindrà èxit.

Quan la motivació desapareix, deixa que la disciplina et porti. Procura pensar sempre en com et sents després de l’entrenament. Sentir-nos millor, més enèrgics, relaxats, realitzats. A vegades hem de pensar en el futur per superar el present.

I si tornes a entrenar després d’un temps lliure sense fer-ho, intenta buscar aquestes sensacions, recordar els bon moments i com et senties. Recuperar aquest estat emocional t’ajudarà a connectar de nou amb la pràctica.

Fes entrenaments curts

Quan no estem prou motivats, els entrenaments llargs i durs no tenen massa sentit. Hi ha el perill de l’efecte contrari a la motivació (el burnout o efecte cremat). Però sabem que 15 o 20 minuts d’entrenament és millor que res, i també podem fer un entrenament intens en poc temps.
A vegades és útil mentalment saber que la línia de meta és a prop. Així, si estem poc motivats, sabem que acabarem ràpid, haurem entrenat bé i ens sentirem també bé.

Estableix petites metes d’entrenament

En la mateixa línia, intenta crear-te petites metes. Es molt millor fer cinc flexions al dia i córrer 10 minuts. D’aquesta manera sentiràs que has assolit el teu propòsit. Cal que segueixis aquest camí quan les coses es posin difícils.

Però el més important és que recordis que el progrés no és instantani – un entrenament no et posa en forma. Ni una hamburguesa o un tall de pastís et fan “passar-te”. Cal mirar-nos les coses des de la millor perspectiva possible, no ?

Busca’t un ‘company’ d’entrenament

El temps vola quan ens ho passem bé. I això es fa especialment cert quan entrenem amb algun company/a. També és útil tenir-lo company/a perquè ens serveix per animar-nos mútuament. I sovint, allò que creiem que no podrem fer, ho acabem fent.

Segons experts en ciències del comportament, entrenar acompanyats ajuda a connectar persones que entre elles comparteixen valors i persegueixen objectius semblants.

Revisa les teves pitjors fotos

Tots tenim alguna foto típica que no desitjaríem haver fet mai, però a vegades, ens poden servir com a bon recordatori del que hem aconseguit i del lluny que hem arribat. Quan tinguis ganes de saltar-te un entrenament, mira aquestes fotos per inspirar-te a continuar.
Tingues música “canyera” a mà

Carrega al mòbil les teves cançons preferides. Et donaran energia quan et sentis cansat/ada per canviar-te i sortir a entrenar. I si vas al gimnàs, la música t’hi portarà – anar-hi és la part més difícil de la motivació. Una vegada allà, segurament ja no la necessitaràs.

 

I recorda..: el viatge és el destí !!

Comparteix
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn